سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزنیوز

مزایا و معایب مایکروویو

    نظر


مزایا و معایب مایکروویو را می توان از نظر تأثیر آن بر سلامت خانواده بررسی کرد. دانشمندان و کارشناسان بارها در مورد خطرات استفاده از امواج مایکروویو هشدار داده اند. البته این به معنای بد بودن مایکروویو نیست. این وسیله یکی از پرکاربردترین لوازم منزل و آشپزخانه است و مزایای زیادی دارد. اما اگر هنگام استفاده از آن به نکات بسیار مهم توجه نکنید ممکن است برای سلامتی شما و اعضای خانواده خطرناک و مضر باشد.

وسایل آشپزخانه برای گرم کردن غذا در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است. امروزه وسایلی مانند مایکروفر، مایکروفر، تستر فر، سولاردام و غیره طرفداران خاص خود را دارند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در عین حال، اگرچه مایکروویو خیلی جدید نیست، اما هنوز فروش خوبی دارد. در این مرحله فروش ماکروفر نشان از کارایی و قابلیت های متنوع آن دارد.

در این مقاله، همه چیزهایی را که می‌توانید در مایکروویو استفاده کنید بررسی می‌کنیم و مزایا و معایب اجاق‌های مایکروفر را توضیح می‌دهیم. با هاپر همراه باشید.

مایکروویو چگونه کار می کند؟

مایکروفر دستگاهی پیچیده است که از تابش با طول موج کوتاه اما سریع برای گرم کردن غذا در داخل دستگاه استفاده می کند. از طرفی مهم ترین تفاوت مایکروفر با مایکروفر به موضوع امواج برمی گردد. هنگامی که یک ماده در داخل مایکروفر قرار می گیرد، می توان دمای ماده را بسته به حجم آن افزایش یا کاهش داد که به نوبه خود باعث افزایش یا کاهش دمای داخل دستگاه می شود. با این حال، مایکروویو در هیچ کجای دستگاه گرما تولید نمی کند.

در نتیجه امواج مایکروویو تنها امواجی را منتشر می کنند که با محتویات داخلی دستگاه تداخل دارند. اگر چیزی در داخل دستگاه (خود غذا) به امواج اجازه نفوذ بدهد، می توانند آن را بیش از حد گرم کنند. در عین حال اگر درب دستگاه را باز کنید، با وجود اینکه غذای شما هنوز گرم است، می بینید که فضای داخل دستگاه عادی است. این یک ویژگی خاص است که برای مثال در اجاق های مایکروویو یا تسترهای فر یافت نمی شود.

همه اینها باعث شده است که بسیاری از افراد در مورد اثرات مایکروویو برای سلامتی و فواید و مضرات مایکروویو تردید کنند. اما هیچ کس در مورد تستر مایکروویو و اجاق چنین سوالاتی نمی پرسد. اکنون که می دانید مایکروویو چگونه کار می کند، بیایید به رابطه آنها با سلامتی بپردازیم.

مزایا و معایب مایکروویو برای استفاده روزمره

اگر امواج این دستگاه در تماس مستقیم با بدن شما باشد، احتمال آسیب رساندن به بدن شما افزایش می یابد. اما هیچ کس خود را با این امواج وفق نمی دهد. اگر از یک ابزار معمولی و سالم استفاده کنید و در حین کار به آن نزدیک نشوید، هیچ اتفاق بدی برای بدن شما نمی افتد.

مزایا و معایب مایکروویو برای استفاده روزمره شامل موارد زیادی است. در صورت استفاده صحیح می توانید غذا را در هر زمانی از شبانه روز داخل دستگاه قرار دهید و در عرض چند دقیقه بپزید یا بسیاری از غذاهای آماده را در کمتر از 1 دقیقه دوباره گرم کنید. چنین مزایایی در ساعات مختلف شبانه روز به نفع شما خواهد بود. به خصوص زمانی که از سر کار به خانه می آیید و خیلی خسته هستید.

اما برای استفاده از آن باید به نکات زیر توجه کرد: نمایندگی محصولات بوش


همیشه درزهای اطراف درب خودرو را بررسی کنید. این بخیه ها در اثر ضربه آسیب دیده یا بخیه های کوچکی ایجاد می شود. در این صورت، مایکروویو قادر خواهد بود به بیرون نفوذ کند.

اگر هنوز این دستگاه را نخریده اید و قصد خرید مایکروفر را دارید، حتما به ساخت آن توجه کنید. جدای از قیمت، بهتر است به کیفیت میکروفون نیز توجه کنید. برندهای معروف ایرانی و خارجی علاقه زیادی به این امر دارند و از بهترین کیفیت تولید استفاده می کنند.

سعی کنید هنگام گرم کردن یا پخت و پز از دستگاه دوری کنید. گاهی اوقات می توانید افرادی را ببینید که جلوی ماشین ایستاده اند و عادت دارند هنگام گذاشتن غذا در ماشین به غذای خود نگاه کنند. شاید این مورد را تجربه کرده باشید و بعد از آن دچار سردرد شده باشید. اگر دستگاه موج به هر دلیلی نشتی داشته باشد و شما برای مدت طولانی در معرض آن باشید، باعث بیماری هایی مانند ناباروری، مشکلات بینایی و مشکلات کلیوی می شود.

مرحله بعدی مربوط به ظروفی است که می خواهید برای گرم کردن مجدد غذا استفاده کنید. در بخش بعدی این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

بدترین و بهترین ظروف در مایکروویو

نکته دیگر در مورد مزایا و معایب مایکروویو مربوط به غذاهایی است که می توان یا نمی توان آنها را داخل دستگاه قرار داد. از یک طرف، نمی توان از همه منابع استفاده کرد و منابعی وجود دارند که می توانند سلامت شما را به خطر بیندازند. برعکس تابه هایی وجود دارد که وقتی غذا را گرم می کنید و با تابه اش بیرون می آورید، متوجه می شوید که تابه داغ نیست.

اما چه ظروفی را نباید در مایکروفر گذاشت؟ با پاسخ به این سوالات متوجه خواهید شد که کدام ظروف را می توانید در مایکروویو گرم کنید. اکثر ظروف برای این دستگاه مناسب نیستند.

استفاده از ظرف فلزی در مایکروفر

بدترین ظروف برای قرار دادن در این دستگاه ظروف فلزی هستند. زیرا احتمال آسیب دیدن دستگاه و حتی آتش سوزی را افزایش می دهند. هنگام بررسی مزایا و معایب مایکروویو به این نکته توجه داشته باشید که اگر ظرف فلزی را داخل آن قرار دهید، اشعه هایی که به ظرف برخورد می کند بر روی دیواره های ظرف منعکس می شود. به همین دلیل این اشعه ها با سرعت زیاد و چندین بار به دیواره دستگاه برخورد کرده و آنجا را با مشکل مواجه می کند.

استفاده از ظرف پلاستیکی در مایکروفر

نکته بعدی در بررسی مزایا و معایب مایکروفر این است که نمی توانید از ظرف پلاستیکی در آن استفاده کنید. شاید شنیده باشید که نباید چای یا قهوه را در فنجان پلاستیکی بنوشید. این چیزی شبیه به همان مشکل است. به طور کلی ظروف پلاستیکی این مشکل را دارند که وقتی در معرض گرما قرار می گیرند، مواد غذایی داخل آن را سرطان زا می کنند.

شاید نام مایکروویو و سرطان را شنیده باشید. اما استفاده از این دستگاه خود باعث سرطان نمی شود. اما رعایت نکردن این دستورالعمل ها باعث می شود افراد به انواع سرطان مبتلا شوند.

از ظرف سرامیکی در مایکروویو استفاده کنید

چینی سومین ظرفی است که نمی توان در این دستگاه قرار داد. از فلزات برای لعاب دادن ظروف سرامیکی استفاده می شد و در نتیجه این ظروف به عنوان فلز نیز عمل می کردند. به همین دلیل وقتی موج دستگاه برخورد می کند، می تواند به دیوار برگردد و آتش ایجاد کند.

اما برعکس؛ برخی ظروف سرامیکی نیز وجود دارند که برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. در ضمن اگر از آنها استفاده کنید کار شما را راحت می کنند چون خود به خود گرم نمی شوند و به راحتی می توانید کاسه و غذا را از دستگاه خارج کنید.

ظروف سرامیکی از این نوع برای مدت طولانی در فر قرار گرفته اند، بنابراین لوازم جانبی ماکروویو بوش برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند. بنابراین، یکی دیگر از نکات مثبت و منفی مایکروویو این است که همه ظروف سرامیکی برای آن مناسب نیستند و باید نوع ظروف را در نظر گرفت.

ظروف پیرکس قابل استفاده در مایکروویو هستند.

بعد از این چند ظرف، به بهترین ظرف برای گرم کردن غذا در مایکروفر رسیدیم. پیرکس در آشپزی جایگاه بسیار مهمی دارد. آنها را می توان برای انواع چیزها استفاده کرد و به همین دلیل است که بسیار محبوب هستند. می توانید با خیال راحت این نوع ظرف را در هر وسیله ای از جمله: مایکروفر، مایکروفر، تستر فر و ... قرار دهید و مطمئن باشید مشکلی پیش نخواهد آمد.

نتیجه گیری: مزایا و معایب اجاق های مایکروویو

مانند پخت و پز سریع یا گرم کردن غذا، مایکروویو می تواند خطراتی برای سلامتی انسان ایجاد کند. البته این مشکل فقط برای افرادی اتفاق می افتد که به مشکلاتی که باید با آن دست و پنجه نرم کنند اهمیتی نمی دهند. مثلاً درز دور درب موتور باید بررسی شود تا در صورت وجود درز یا سوراخ سریعاً مشکل برطرف شود. بهتر است تا زمانی که زنده است از آن دوری کنید تا در هنگام نشت موج به شما برخورد نکند.